למדבר יהודה יש מקום של כבוד בתרבות ובהוויה הג'יפאית בישראל. רוב הג'יפאים מכורים אליו – אבל יש גם כאלה שנמנעים ממנו ומעדיפים להרחיק הרבה יותר דרומה לעומק הנגב על מנת לקבל לווריד את מנת המדבר ש"תרגיע להם את הקריז".

וזה בדיוק היתרון הפרקטי הגדול של מדבר יהודה – הוא ממוקם במרכז מפת הארץ – ולא צריך להקדיש חצי יום על הכביש בכל כיוון, רק כדי להסניף אויר מדבר צלול ונופים דרמטיים.

אנחנו גם בעונת החורף, שהוא העונה הנכונה והיפה ביותר במדבר יהודה, המאופיין בחלק גדול מהשנה בחום קיצוני ועוין. התוואי שלנו הפעם דוגם תצפיות נוף וקצת היסטוריה מהעבר הקרוב. זהו מסלול מעגלי שיוצא וחוזר לאותה נקודה, ולכן יתאים גם לכלי רכב שמגיעים לשטח על נגרר כגון אופנועים ו-SBSים (צל"צ)

לאן מטיילים: מדבר יהודה

אבני דרך במסלול: מצוקי דרגות, נחל דרגה, נחל תקוע, מעבר תקוע, חרבת אל-מנקושיה, ראס אל-מנקושיה, ראש חצצון, מרארת א-שוקף, ראס א-שוקף, רוג'ום א-נאקה, כביש נחל חצצון, מחנה חצצון לשעבר, ראס אל-מוטריידה, חרבת מנקושיה, מעבר תקוע, נחל דרגה, מצוקי דרגות.

אורך המסלול בק"מ ובזמן: כ-52 ק"מ. 5-7 שעות, תלוי במספר ההפסקות ואורכן.

עונה מומלצת: סוף סתיו, חורף, תחילת האביב. מומלץ להתעדכן בתחזיות מזג האויר ולקחת בחשבון התרעת שיטפונות. לאוהבי הקיץ והחום – אפשרי, אבל פחות יפה, הרבה פחות נעים ועל כן גם פחות מומלץ

צילום: דרור ברלי

עבירות: בינוני לרכבי שטח בעלי הילוך כוח. בינוני עם מעברים נקודתיים ברמת "קשה" לרכבי פנאי כפולי הנעה נטולי הילוך כוח שיצריכו הכוונה על מנת לא לנגוף גחון או פגוש קדמי ו/או לקרוע דופן של צמיגי חתך נמוך. אם אתם מטיילים ברכב פנאי שכזה, מומלץ שיהיה מוגבה וממוגן-גחון ועל צמיגי AT, ולעשות זאת בליווי רכב שטח אמיתי עם הילוך כוח שיוכל לתת משיכה קלה באתגרים נקודתיים. צירי מדבר יהודה טרשיים ומטלטלים ועתירים בחריצים שמכתיבים קצב תנועה איטי יחסית.

ניווט: קל. לכל אורכו, המסלול נע על שבילים ברורים ומסומנים בצבע. מצד שני, החל מהירידה מרוג'ום א-נאקה לכיוון מערב והכביש המוביל לנחל חצצון, הציר נושק לשטחי B. אל תסטו מהציר! הניווט במסלול התבצע באמצעות תוכנת "עמוד-ענן" ומפת טיולים וסימון שבילים מס' 11 ("מדבר יהודה").

נקודות להפסקה/מנוחה: לאורך כל המסלול אין נקודות מוצלות! אפשר להיכנס למצפה מכוור, שם יש סככת תצפית מסודרת ומצלה שמאפשרת מנוחה, אבל מצבה יכול להשתנות – המקומיים שמסתובבים באיזור בכלי רכב גנובים וב"משטובות", אוהבים להשחית את הסככות הללו ולטנף את סביבתן.

שמירת טבע: המסלול נע בצמוד לגבול שמורת הטבע מצוק ההעתקים. לא להשאיר אשפה! לא לרדת משבילים! לא לנסוע בשטח בשעות החשיכה! גם בהפסקות מנוחה, החנו את הרכב בצד השביל ולכו ברגל לנקודת ההפסקה/מנוחה.

מגבלות צה"ל/בטחון: אין. אבל – וזה אבל גדול: בכל אזור מדבר יהודה תפגשו בפלסטינים מקומיים; חלקם רועים בדואים שמתגוררים בסמוך, חלקם מטיילים שמגיעים מאזור דרום הר חברון וזו החצר האחורית שלהם. עד כה לא נתקלנו בשום בעיה איתם, אבל כשהם מגיעים בחבורות גדולות ורעשניות ובכלי רכב שחלקם בעלי לוחית רישוי ישראלית צהובה ונראים כגנובים או כ"משטובות" (כלי רכב שהורדו מהכביש בישראל והגיעו לשטחי הרש"פ, שם משמישים אותם לנסיעה), חובה להודות שהתחושה אינה תמיד נוחה. לכן לא מומלץ להסתובב כאן לבד או להקים אוהל לחניון לילה – צאו בקבוצה שבה מינימום שני כלי רכב, ואם מישהו מהמטיילים גם חמוש – מה טוב. ידעו קרובים וחברים מראש היכן אתם מתכוונים לטייל ומתי פחות או יותר אתם אמורים לצאת מהשטח ולהיות בדרככם הביתה.

תדלוק אחרון לפני כניסה למסלול: כל תחנות הדלק באזור ים המלח. אנחנו באנו מצפון ותדלקנו בדלק שבצומת לידו.

ציוד נדרש: רכב שטח/פנאי עם הנעה כפולה, תקין ומתודלק, גלגל רזרבי תקין + כלי החלפת גלגל, טלפון סלולרי תקין עם סוללה מלאה, ציוד חילוץ (רצועות, שאקלים, קומפרסור, ערכת תיקון תקר, את חפירה) אוכל ושתיה/מים, קרם הגנה, כובע, נעלי הליכה.

סיפור הדרך
נקודת התחלת המסלול ואיפוס הספידומטר שלנו היא היישוב הקטן מצוקי דרגות שנמצא על מצוק ההעתקים שמעל ים המלח. יש כאן כפר נופש ואוהלי אירוח ובסיס צבאי קטן ומעט מערבה מחוץ לגדר היישוב – חניון לילה מוסדר ומאושר של רט"ג. מגיעים מכביש 90 (מצפון או מדרום) ופונים לכביש מפותל המטפס בתלילות לכיוון מצוקי דרגות – סעו בזהירות! בסיום העלייה תראו מימינכם את היישוב ואת שער הכניסה - זו נקודת ההתחלה. למשתמשי WAZE: "מצוקי דרגות".

צילום: דרור ברלי

0.0 ק"מ. מול שער הכניסה למצוקי דרגות, איפוס ספידומטר. בהמשך השביל, תחנת מידע של רט"ג שלעתים מאויישת על-ידי פקח. הכביש מסתיים, ואנו ממשיכים בשביל כבוש אך טרשי ומטלטל, מסומן בצבע ירוק. השביל הולך והופך למשובש וקצב התנועה עליו איטי. בהמשך, יופיעו גם חריצים והצלבות שלא מטרידים על סיפונו של רכב שטח כמו הג'ימני המשמש אותנו, אבל ידרשו הכוונות מבחוץ עבור נהגי רכב פנאי נמוך.

3.3 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת ירוק-כחול. איפוס ספידומטר. השביל הכחול ממשיך לכיוון צפון-מערב, לאורך נחל דרגה. אנחנו פונים שמאלה לכיוון דרום-מערב עם השביל הירוק וחוצים את ערוץ נחל דרגה. השביל מתחיל להתפתל בירידה.

2.6 ק"מ – 0.0 ק"מ. אתגר עבירות ראשון – ירידת "מעבר תקוע" לחציית ערוץ נחל תקוע. איפוס ספידומטר. קטע תלול וצר עם מדרגות סלע שידרוש הילוך ראשון ותיבת העברה משולבת ב-LOW וגם הכוונה מדוקדקת במקרה של רכבי פנאי נמוכים, על מנת לא לכסח פגוש קדמי ומפתנים. טיפ: גם ברכב שטח תרגישו טוב יותר אם מישהו יעמוד בחוץ ויכוון אתכם. בסוף הטיול נחזור לכאן בכיוון ההפוך ונגלה שבעליה המעבר קצת פחות מפחיד. לאחר שהשלמנו את הירידה, חוצים את ערוץ נחל תקוע ומתחילים לטפס בעליה בכיוון דרום-מזרח.

צילום: דרור ברלי

3.4 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת ירוק-כחול. איפוס ספידומטר. פונים ימינה על השביל הירוק. אפשרות לעצירת קפה ראשונה + צל: הפניה שמאלה על השביל הכחול מובילה למצפה-מכוור. תצפית יפה על ים המלח, עם סככה מצלה שמתאימה מאוד אם מטיילים בעונות החמות יותר. קחו בחשבון שלעתים  הסככה עשויה להיות תפוסה על־ידי מטיילים, והמקום עלול לסבול גם מתופעות של ונדליזם ולכלוך רב – משהו שעליו אחראים החבר'ה המקומיים שמסתובבים כאן. זה חבל אבל זה מה שיש. בסיום הביקור, תחזרו לצומת, תאפסו ספידומטר ותפנו שמאלה על הירוק.

0.4 ק"מ. צומת ירוק-שחור. נקודה מעט מבלבלת – יורדים לערוץ נחל חצצון ופונים שמאלה לשביל מסומן בשחור לכיוון דרום. מעט לפני הצומת ניתן לראות את חרבת מנקושיה.

חרבת מנקושיה. מאגורת מים המסומנת כבור מים במפה. פירוש השם הוא "החורבה החצובה בסלע". נתיב צדדי מוביל למאגורה וניתן לחסות בצילה. המאגורה בולטת באמצעות עץ אשל גדול הצומח מתוכה ובולט על רקע קירות האבן של הואדי (מתוך עמוד ענן)

2.1 ק"מ. ירידה בהצלבות. רכב פנאי נמוך אולי ידרוש הכוונה.
2.7 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת שחור-ירוק. איפוס ספידומטר. פונים שמאלה על השביל הירוק, לקטע מפותל המוביל לתצפית ראש חצצון.

צילום: דרור ברלי

0.1 ק"מ. פיצול. בשביל מימין אין כניסה – גבול שמורת טבע. פנו בשביל משמאל.
2.7 ק"מ – 0.0 ק"מ. על קצה השפיץ של ראש חצצון (מומלץ טיפוס קצרצר ולא קשה לרכב שטח עם LOW). איפוס ספידומטר. נוף פנורמי מרהיב של ים המלח ומפל חצצון. זוהי נקודה מתאימה מאוד להפסקת מנוחה וקפה למרות שאין כאן צל. לאחר התצפית סובבו את הרכב ורדו בחזרה לכיוון דרום למעין צומת משולש – פנו שמאלה עם הסימון הירוק

0.9 ק"מ. פיצול. פונים בשביל השמאלי, עם הסימון הירוק.
3.8 ק"מ. פיצול. לבחירתכם. אנחנו בחרנו בשביל השמאלי.
4.4 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת T ירוק-שחור. שוב על הציר הראשי. איפוס ספידומטר. פונים שמאלה על השביל השחור לכיוון דרום.

0.5 ק"מ. פיצול חשוב!!! לפנות ימינה!
3.2 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת שחור-כחול חשוב! איפוס ספידומטר. פונים ימינה בשביל הכחול.

0.9 ק"מ. חציית ערוץ.
1.5 ק"מ. פיצול. לבחירתכם. אנחנו נשארנו על השביל הכחול, הימני.
1.6 ק"מ. פיצול. פונים בשמאלי עם הסימון הכחול. מעבר טכני.
3.6 ק"מ. פיצול. פונים בשמאלי עם הסימון הכחול.
4.5 ק"מ. צומת T כחול-אדום. פונים ימינה על השביל האדום, לכיוון מבנה משטרת רוג'ום א-נאקה
5.3 ק"מ – 0.0 ק"מ. ליד בניין משטרת רוג'ום א-נאקה. איפוס ספידומטר. לאחר הביקור ממשיכים לכיוון צפון מערב, על ציר כבוש נוח ומהיר.

משטרת רוג'ום א-נאקה. מבנה משטרה ירדני בשיפולי מדבר יהודה, המהווה נקודת תצפית בולטת באזור. המקום הוא אחד משישה מבני משטרה ששימשו כבסיסים ונקודות תצפית של משטרת המדבר/חיל הספר הירדני משנות ה-50 ועד למלחמת ששת הימים ושימשו להגנה מפני ישראל ולהתמודדות עם מבריחים. תחנות המשטרה נפרשו מאזור יער יתיר לכיוון ים המלח, וחלקן בתבנית "מיקי מאוס" (מבנה מרכזי עם שני מגדלי שמירה קטנים בשתי פינות, שבמבט על נראה כמו ראשו של העכבר המצויר המפורסם. שש התחנות הן (לפי סדר, ממערב למזרח):

משטרת א-רהווה (גובה 437 מ') בדרום הר חברון על הדרך ממיתר לטנא. פוצצה  ע"י הצנחנים במסגרת "מבצע יהונתן" ב-1956 (לא לבלבל עם מבצע יהונתן באנטבה ב-1976). משטרת רוג'ום אל-מדפע (גובה 719 מ') מצפון ליישוב שני (ליבנה) על כביש 3178, פוצצה במהלך פעולת סמוע.
משטרת לציפר (גובה 907 מ') סמוך ליישוב בית יתיר על כביש 316. כיום יושבת במבנה המכינה הצבאית יתיר. משטרת אום-דרג' (גובה 523 מ'). על גבעה בשם ח'שם אום-דרג', סמוך לכפר ח'שם אל-כרם, מעל ראש נחל חבר ועל הכביש היורד מהיישוב כרמל. משטרת רוג'ום א-נאקה (גובה 395 מ') בגדה הצפונית של נחל ערוגות התיכון, מחוברת בדרך ירדנית למשטרת אום דרג' שמדרום. במקום מבנה בטון בו מספר חדרים סביב חצר, שני מגדלי תצפית עם חרכי ירי, אורווה לסוסים/גמלים, חדר גנרטור, שירותים ובור מים ממזרח למבנה. מדרום לשרידי המבנה יש רוג'ום עתיק שהוא שריד ממיצד הלניסטי-רומי ששמר על הדרך מעין-גדי לתקוע.. משטרת ראס-תורבה (גובה פני הים) על מצוק ההעתקים מעל ים המלח, סמוך למצוקי דרגות. הירדנים החלו בבניית המשטרה ב-1967 אך הבניה לא הושלמה בגלל מלחמת ששת הימים. כיום ניתן לראות את בסיס המבנה.

צילום: דרור ברלי

בקצהו המזרחי של הכפר בני נעים בדרום הר-חברון נמצאת משטרה ירדנית נוספת (גם היא בתבנית מיקי-מאוס) שייתכן שגם היא קשורה לקו התחנות (מתוך ויקיפדיה).

מבנה רוג'ום א-נאקה חביב מאוד על מטיילים כנקודת עצירה, תצפית ומנוחה. יחד עם זאת, גם מקומיים וחיילי צה"ל מרבים להגיע אליו ובמשך השנים הוזנח וסבל מוונדליזם. לאחרונה המקום נוקה ונצבע ולרגע היה נדמה שמעתה ואילך יקבל קצת יותר כבוד, אבל למרבה הצער, הוונדליסטים חזרו להשחית ולטנף אותו במרץ רב וביתר שאת. חבל.

4.3 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת T. השביל האדום מגיע לכביש. איפוס ספידומטר. פונים ימינה בכביש לכיוון צפון-מזרח.

5.0 ק"מ. הכביש נסחף. יש מעקף נוח מימין.
6.3 ק"מ – 0.0 ק"מ. משמאלנו שרידי מחנה חצצון שננטש ופונה, וחלקנו אולי זוכרים מימי השירות הסדיר. כיום נשארו כאן רק משטחי בטון. איפוס ספידומטר. זהו גם סוף הכביש הסלול. ממשיכים ישר בשביל המסומן בירוק.

צילום: דרור ברלי

0.9 ק"מ. מולנו טיפוס קצרצר אבל תלול ומפחיד. אין שום צורך להתעמת איתו – יש מעקף נוח משמאל בערוץ נחל חצצון.
3.2 ק"מ. פיצול. פונים ימינה לפי הסימון הירוק, בעלייה.
3.6 ק"מ. חציית ערוץ נחל חצצון – בנק' מס' 5.
4.1 ק"מ. בנק' מס' 4. ממשיכים ישר על השביל הירוק.
6.1 ק"מ – 0.0 ק"מ. שביל מסומן באדום מצד שמאל. איפוס ספידומטר. זו נקודת אימות חשובה! אנחנו ממשיכים ישר על השביל הירוק ומתחילים לרדת לכיוון חציית ערוץ נחל תקוע ב"מעבר תקוע".

1.4 ק"מ. בנק' מס' 3 – טיפוס מעבר תקוע. הילוך ראשון LOW ומעט נחישות ואתם למעלה. לנהגי רכב-פנאי נמוך, מומלץ לטפס רק לאחר "עבודת מע"צ" קלה וכמובן עזרת מכוון חיצוני.
3.9 ק"מ. צומת ירוק-כחול. נקודה מס' 2. חציית ערוץ נחל דרגה פנייה ימינה לכיוון מזרח עם השביל הירוק.

7.3 ק"מ – מול שער מצוקי דרגות. סוף מסלול.